Grubler du dig først ned i et hul - For så at hive dig op igen med noget at spise?

1

Jeg vil tro du kender denne situation. 

Du vågner om morgenen og efterhånden som du vågner helt kan du mærke, at du føler dig trist og tung. 

Nogle gange er der jo en soleklar grund til din tristhed (den tager vi i et andet blogindlægl). 

Men mange gange, så ved du ikke lige på stående fod hvor følelsen kommer fra. 

Straks går hjernen igang

  • Hvad kan give dig denne følelse af tristhed?
  • Er det noget på arbejde, i dit forhold, eller med børnene der gør dig trist? 

Nu til en fun- fact der faktisk ikke er så sjov. 

Din hjerne vil ALTID finde en grund. Den elsker nemlig systemer og en følelse uden grund passer ikke ind nogle steder. 

Så din hjerne vil scanne de sidste par dage igennem og finde den mest plausible grund til, at du er vågnet lidt trist. 

Det næste der sker er, at din hjerne nu vil begynde at (over)analysere den valgte situation. Målet er, at hvis du tænker over den og forstår den godt - så kan du handle eller tænke dig fra ubehaget. 

Men hvad nu, hvis hvis det er helt normalt, at vi nogle gange har en følelse uden at den specifikt hænger sammen med en situation?

Ja så vil din strategi med først at finde den "skyldige" situation og derefter analysere den faktisk kun være med til at fastholde dig i den tristhed du vågnede med. For nu er du ikke alene vågnet med en indre tristhed. Du har også brugt 10 minutter (eller meget mere) på at tænke på alle de ting i dit liv der potentielt kan gøre dig trist. 

Man kan sige, at du nu er trist med trist på. 

Resultatet? 

Hvis du bruger grublestrategien så vil du højst sandsynligt både fastholde og forstærke tristheden. Det påvirker selvfølgelig dit velbefindende og måske får dine grublerier dig endda til at rage dig ud i skænderier, eller andet knas med andre omkring dig. 

Det er selvfølgelig i sig selv en ærgerlig konsekvens, men jeg bliver også nødt til at nævne din spisning. For hvis du ofte grubler dig i endnu dårligere humør, så er der en stor risiko for at det også kan ses på din spisning.

Måske kan du genkende, at du først grubler dig ned i et hul - og så hiver dig op igen med noget at spise? 

Hvis det er dig 👆

Så vil du højst sandsynligt opleve, at din spisning bliver lettere, hvis du arbejder med den måde du behandler negative følelser på generelt. 

Det er det modul 3 på Succsessful Eating onlineforløb handler om - og vil du vende noget med mig, så mødes vi på et webinar hver 14 dag i de næste 6 måneder. 

Du melder dig til her

kh Ditte